Telefon santral sistemleri nedir ve neden gerekli?
Telefon santral sistemleri nedir sorusunu şu şekilde cevaplamamız mümkündür; telefon santral sistemleri merkezi bir ofise bağlı birçok telefon arasındaki iletişimin sürekliliğini sağlamak için gelen ve giden aramaları otomatik olarak yönlendiren telekomünikasyon sisteminin adıdır. Telefon santral sistemlerinin bu vasfı işler bir şirket için büyük önem taşımaktadır.
Telefon santral sistemlerinin oldukça basit bir mantığı vardır. Normal telefon sistemlerinde arayanlar manuel olarak ofisle iletişime geçer. Fakat telefon santral sistemlerinde öncelikli olarak operatörle karşılaşırlar. Yani operatör arayan ve aranan kişi arasındaki bağlantıyı kurar. Telefon santral sistemlerinin avantajlarından haberdar olan kişiler internette telefon santral sistemleri kurulumu, telefon santral sistemi fiyatları gibi aramalar yapmaktadır. Günümüzde telefon santral sistemleri şirket içi iletişimin sağlanmasında da kullanılmaktadır. Şirket bünyesinde santrala bağlı telefonlar aralarında dahili numaralarla (telefon kodları) ücretsiz iletişim sağlayabildikleri gibi dış hatlarla kolaylıkla görüşme yapabilmektedirler.
Telefon Santral Çeşitleri
Telefon santralleri ilk üretildikleri dönemlerde manuel olarak çalışmaktaydı. Arama yapmak isteyen kişi ilk önce operatöre bağlanıyor, sonrasında ise ulaşmak istediği numarayı söylüyordu. Operatör de arayan kişiyi manuel olarak aramak istediği numaraya yönlendiriyordu. Günümüzdeki telefon santralleri ise bu hat yönlendirmesini otomatik olarak gerçekleştirmektedir.
Günümüzde; Analog Santral, IP Santral ve Sayısal (Dijital) Santral olmak üzere üç çeşit santral sistemi kullanılmaktadır.
Analog Santral, iletişimi bir merkeze bağlı olan kablolar aracılığıyla sağlayan telefon santral sistemleridir. Bu sistemler genellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerde tercih edilmektedir. Analog santrallerin; otomatik dış hat bekletme, otomatik sistem kontrolü, çağrı kısıtlama, doğrudan kullanıcıya erişme, harici çağrı yönlendirme, otomatik dış hat açma, gece servisi, paralel operatörler, sistem parametrelerinin raporlanması, elektrik kesintisinde dış hat – iç hat bağlantısı sağlama, uzaktan programlama, seri çağrı transferi, MF/DP arama
ve faks yönlendirme gibi özellikleri bulunmaktadır.
IP Santral, Analog Santral sistemlerine göre çok daha teknolojik olmasının yanı sıra, günümüzde kullanılmakta olan Analog Santral sistemlerine göre çok daha düşük bir maliyete sahiptir. IP Santral sistemlerinde; ses ve görüntü gibi iletişim dataları IP protokolü ile network (ağ) üzerinden iletilmektedir. IP Santral sistemleri yazılım tabanlı olduğu için; internet ve bilgisayar gibi iletişim teknolojileri ile de kolayca entegre olabilmektedir. IP Santral sistemlerinde; görüntülü görüşme ve telekonferans (birden çok kişinin aynı çağrıda konuşması) gibi görüşmeler yapılabilmektedir.
Sayısal (Dijital) Santral genellikle; oteller, hastaneler, fabrikalar, ticari işletmeler ve kamu kuruluşları gibi yerlerde, kurum içi haberleşme için kullanılan sistemlerdir.
Telefon santral sistemlerinde uzmanlık neden önemlidir?
İşletmelerin iletişim ihtiyaçlarını karşılamak için telefon santralleri büyük önem taşımaktadır. Bu noktada telefon santral sistemlerinin iyi kurulması çağrı trafiğinin aksamamasını sağlayacaktır. Bu yüzden de santral kurulumu yapılmadan önce dikkat edilmesi gereken birçok şey bulunmaktadır. Telefon santral sistemlerinin kurulum ve montajı mutlaka uzman kişilere ve teknik servislere yaptırılmalıdır. Bu doğrultuda yer tespiti ve keşif doğru olmalıdır. Yüksek gerilimli ve manyetik alanlardan uzak, rutubet ve nem bulunmayan, güneş ışığı almayan yerler seçilmelidir. Sistem odası mevcutsa sistem buraya kurulmalıdır. Eğer sistem müdahale gerektiriyorsa mutlaka yerden 1 metre yükseklikte yapılmalıdır. Santrale bağlanacak elektrik bağlantısı doğru ölçülmeli ve kontrol edilmelidir. Elektrik kesintilerine karşı akü bağlantısı sisteme dahil edilmelidir.